NOTIS:

Terima kasih kepada semua pengundi.......

Adakah jenayah korupsi dan rasuah boleh dikenakan hukuman mati


Soalan

Assalamualaikum wbt. Saya ada pertanyaan berkenaan hukuman terhadap kesalahan jenayah yang melibatkan rasuah serta korupsi menurut Islam. Setahu saya, hukuman kepada rasuah ni tiada dalam hukuman hudud, jadi ia akan jatuh kepada hukuman takzir la kan? Kalau hukuman takzir ni kira apa-apa hukuman yang sesuai atas keputusan mahkamah dan pemerintah. Maka persoalan saya, bolehkah pemerintah menjatuhkan sehingga hukuman mati kepada kesalahan rasuah dan korupsi? Mohon penjelasan daripada tuan mufti berkenaan isu ini.

 

Ringkasan Jawapan

Waalaikumussalam wbt. Rasuah dan korupsi merupakan jenayah yang termasuk dalam kategori hukuman takzir. Jumhur ulama seperti Imam Syafie, Imam Ahmad dan Imam Abu Hanifah mengatakan bahawa had hukuman takzir tidak boleh melebihi had hukuman hudud, manakala Imam Malik pula berpendapat tiada had bagi hukuman takzir. Walaupun begitu, Imam Abu Hanifah mengharuskan hukuman mati dalam kes jenayah berat yang melibatkan kenegaraan ataupun kepentingan masyarakat awam yang besar. Dalam permasalahan ini, kita harus lihat sebesar manakah kadar jenayah korupsi dan rasuah itu dilakukan, kesan buruk kesalahan tersebut kepada masyarakat awam, dan apakah indikator kesalahan jenayah yang boleh dikenakan hukuman mati. Maka atas kebijaksanaan pemerintah (Ulil Amri) untuk menentukan hukuman yang setimpal dengan kadar korupsi tersebut. Wallahua’lam.

Huraian

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga Baginda, para sahabat, serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga hari akhirat. Dalam permasalahan korupsi dan rasuah pada zaman kini, antara faktor yang boleh diambil kira adalah kedua-dua jenayah tersebut merupakan dosa besar menurut Islam. Allah SWT telah memberi amaran terhadap perbuatan terkutuk ini menerusi firman-Nya:

ŁˆَŁ„َŲ§ ŲŖَŲ£ْŁƒُŁ„ُŁˆŲ§ Ų£َŁ…ْŁˆَŲ§Ł„َŁƒُŁ… ŲØَŁŠْŁ†َŁƒُŁ… ŲØِŲ§Ł„ْŲØَŲ§Ų·ِŁ„ِ ŁˆَŲŖُŲÆْŁ„ُŁˆŲ§ ŲØِŁ‡َŲ§ Ų„ِŁ„َŁ‰ Ų§Ł„ْŲ­ُŁƒَّŲ§Ł…ِ Ł„ِŲŖَŲ£ْŁƒُŁ„ُŁˆŲ§ ŁَŲ±ِŁŠŁ‚ًŲ§ Ł…ِّŁ†ْ Ų£َŁ…ْŁˆَŲ§Ł„ِ Ų§Ł„Ł†َّŲ§Ų³ِ ŲØِŲ§Ł„ْŲ„ِŲ«ْŁ…ِ ŁˆَŲ£َŁ†ŲŖُŁ…ْ ŲŖَŲ¹ْŁ„َŁ…ُŁˆŁ†َ

Maksudnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)”.

Surah al-Baqarah (188)

Hukuman terhadap kesalahan rasuah dan korupsi tidak termasuk di dalam hukuman hudud, maka ia dikategorikan sebagai hukuman takzir. Had hukuman takzir merupakan khilaf di kalangan ulama mazhab. Jumhur ulama mazhab seperti Imam Syafii, Imam Ahmad dan Imam Abu Hanifah berpegang kepada asas hukuman takzir tidak boleh melebihi had minimum hukuman hudud iaitu hukuman 80 sebatan kepada peminum arak.[1] Manakala Imam Malik pula berpegang bahawa tiada had dalam melaksanakan hukuman takzir, maka dibenarkan untuk menjalankan had hukuman takzir sama ada kurang atau lebih banyak daripada had hukuman hudud.[2]

[Lihat: Fiqh al-Jina’i fil Islam, 4/422-423]

 

Menurut salah seorang ulama mutakhir Syafi’iyyah, Syeikh Abdul Rahman al-Ba’lawi, hukuman mati terhadap pembesar-pembesar negara kerana menzalimi rakyat adalah dibolehkan. Mereka ini dikiaskan sebagai lebih berbahaya daripada binatang buas di mana kemudharatan yang dibawa adalah lebih besar.[3]

[Lihat: Bughyah al-Mustarsyidin, 410]

 

Syeikh Abdul Karim Zaidan pula berkata terdapat kesalahan-kesalahan yang dibenarkan pelakunya untuk dibunuh, antaranya seperti kesalahan pengintip (melibatkan kenegaraan) yang mana dipersetujui oleh Imam Malik dan sebahagian ulama Hanabilah. Seterusnya kesalahan yang dilakukan berulang kali di mana jenis kesalahan itu membahayakan dan pelakunya layak untuk dibunuh; seperti kesalahan meliwat dan membunuh manusia demi mencuri hartanya. Demikian juga kesalahan yang mana tidak dapat disekat perbuatannya kecuali dengan dijatuhkan hukuman mati, seperti kesalahan memecah belahkan umat Islam dalam kenegaraan.[4]

[Lihat: Usul al-Dakwah, 295]

Persoalan yang boleh kita kemukakan daripada hujah di atas, adakah jenayah korupsi dan rasuah boleh dimasukkan dalam kategori kesalahan yang melibatkan kenegaraan? Syeikh Abu Zahrah berpendapat kesalahan mengambil harta orang dengan cara yang batil atau apa yang serupa dengannya, dimana jika dilakukan secara berterusan akan merosakkan negara dan masyarakat. Ini disebabkan tersebarnya budaya korup, hilangnya hak orang miskin yang memerlukan harta tersebut, para pelaku tidak menghormati keadilan, tersebarnya kezaliman, berlaku kerosakan kepada nusa dan bangsa, dan kekuasaan akan dipegang oleh orang-orang yang hidup dalam golongan korup tersebut.[5] 

[Lihat: Zahrah al-Tafasir al-Mualaf, 2/568]

Mengikut justifikasi dan hujah di atas, maka kesalahan korupsi dan rasuah boleh dimasukkan dalam kategori jenayah yang melibatkan kenegaraan kerana melibatkan hak masyarakat awam. Berbalik kepada persoalan hukuman kepada kesalahan korupsi, Imam Abu Hanifah merupakan ulama yang berpendapat had hukuman takzir tidak boleh melebihi had hukuman hudud, namun beliau mempunyai pendapat berbeza dalam isu yang melibatkan jenayah yang besar.

Beliau berpendapat diharuskan hukuman mati terhadap kesalahan-kesalahan dan jenayah besar yang dilakukan berulang kali, serta kesalahan yang setimpal dengan balasan kematian. Contohnya kesalahan hukuman mati kepada jenayah kecurian dan rompakan yang berterusan, kesalahan pengintipan yang menggugat kedaulatan negara, kesalahan pemecah belah masyarakat orang Islam, kesalahan desakan atau seruan untuk mengikut kepada selain Allah SWT dan Rasulullah SAW, dan kesalahan jenayah yang tidak boleh dibalas kecuali dengan hukuman mati.[6]

[Lihat: Fiqh al-Maisir, 7/209-201]

Maka menjadi tanggungjawab yang besar kepada hakim dan pemerintah dalam menilai sesuatu jenayah yang melibatkan kenegaraan, serta memerlukan penelitian yang tinggi dalam mengkaji sesuatu kes. Ini juga bertepatan dengan kaedah fiqh:

  ŲŖŲµŲ±Ł Ų§Ł„Ų„Ł…Ų§Ł… Ų¹Ł„Ł‰ Ų§Ł„Ų±Ų¹ŁŠŲ© Ł…Ł†ŁˆŲ· ŲØŲ§Ł„Ł…ŲµŁ„Ų­Ų©

Maksudnya: “Tindakah yang diputuskan pemerintah hendaklah berdasarkan kemaslahatan rakyat”.[7]

Kesimpulan

Berdasarkan penjelasan di atas, rasuah dan korupsi merupakan jenayah yang termasuk dalam kategori hukuman takzir. Jumhur ulama seperti Imam Syafie, Imam Ahmad dan Imam Abu Hanifah mengatakan bahawa had hukuman takzir tidak boleh melebihi had hukuman hudud, manakala Imam Malik pula berpendapat tiada had bagi hukuman takzir. Walaupun begitu, Imam Abu Hanifah mengharuskan hukuman mati dalam kes jenayah berat yang melibatkan kenegaraan ataupun kepentingan masyarakat awam yang besar. Dalam permasalahan ini, kita harus lihat sebesar manakah kadar jenayah korupsi dan rasuah itu dilakukan, kesan buruk kesalahan tersebut kepada masyarakat awam, dan apakah indikator kesalahan yang boleh dikenakan hukuman mati. Maka atas kebijaksanaan pemerintah (Ulil Amri) untuk menentukan hukuman yang setimpal dengan kadar korupsi tersebut. Wallahua’lam.

 

 

[1] Amir Abdul Aziz, Al-Fiqh al-Jina’i fil Islam, (Kaherah: 2010), Cetakan Darul Salam.

ŁŁ‚ŲÆ Ų°Ł‡ŲØ Ų§Ł„Ų„Ł…Ų§Ł… Ų£ŲØŁˆ Ų­Ł†ŁŠŁŲ© ŁˆŲ§Ł„Ų“Ų§ŁŲ¹ŁŠ ŁŁŠ Ų§Ł„ŲøŲ§Ł‡Ų± Ł…Ł† Ł…Ų°Ł‡ŲØŁ‡ ŁˆŲ£Ų­Ł…ŲÆ ŁŁŠ Ų§Ł„Ų±Ų§Ų¬Ų­ Ł…Ł† Ł‚ŁˆŁ„ŁŠŁ‡ Ų„Ł„Ł‰ Ų£Ł† Ų£ŁƒŲ«Ų±Ł‡ Ł…Ł† Ų­ŁŠŲ« Ų§Ł„Ų¶Ų±ŲØ ŲŖŲ³Ų¹Ų© ŁˆŲ«Ł„Ų§Ų«ŁˆŁ† Ų³ŁˆŲ·Ų§ ŁŁŠ Ų§Ł„Ų­Ų±. ŁˆŲ§Ł„Ų£ŲµŁ„ ŁŁŠ Ų°Ł„Łƒ: Ų£Ł† Ł„Ų§ ŁŠŲŖŲ¬Ų§ŁˆŲ² Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± Ų£ŲÆŁ†Ł‰ Ų­ŲÆ Ł…Ų“Ų±ŁˆŲ¹ ŁˆŁ‡Łˆ Ų­ŲÆ Ų§Ł„Ų“Ų±ŲØ.

[2] Ibid. 

Ų£Ł…Ų§ Ų§Ł„Ų„Ł…Ų§Ł… Ł…Ų§Ł„Łƒ, ŁŲ„Ł†Ł‡ Ł„Ų§ Ų­ŲÆ Ų¹Ł†ŲÆŁ‡ Ł„Ų£ŁƒŲ«Ų± Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ±, ŁŁŠŲ¬ŁˆŲ² Ų£Ł† ŁŠŲŖŲ¬Ų§ŁˆŲ² Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± Ų¹Ł†ŲÆŁ‡ Ų£ŁƒŲ«Ų± Ų§Ł„Ų­ŲÆŁˆŲÆ. ŁŠŁ‚ŁˆŁ„ Ų§ŲØŁ† Ų¬Ų²ŁŠ ŁŁŠ Ł‡Ų°Ų§ Ų§Ł„ŲµŲÆŲÆ: ŁŠŲ¬ŁˆŲ² ŁŁŠ Ł…Ų°Ł‡ŲØ Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± ŲØŁ…Ų«Ł„ Ų§Ł„Ų­ŲÆŁˆŲÆ, ŁˆŲ£Ł‚Ł„ ŁˆŲ£ŁƒŲ«Ų± Ų¹Ł„Ł‰ Ų­Ų³ŲØ Ų§Ł„Ų„Ų¬ŲŖŁ‡Ų§ŲÆ.

[3] Abdul Rahman al-Ba’lawi, Bughiyyah al-Mustarsyidin, (Beirut: 1994), Cetakan Darul Fikri

ŁŠŲ¬ŁˆŲ² Ł‚ŲŖŁ„ Ų¹Ł…Ų§Ł„ Ų§Ł„ŲÆŁˆŁ„Ų© Ų§Ł„Ł…Ų³ŲŖŁˆŁ„ŁŠŁ† Ų¹Ł„Ł‰ ŲøŁ„Ł… Ų§Ł„Ų¹ŲØŲ§ŲÆ Ų„Ł„Ų­Ų§Ł‚Ų§ Ł„Ł‡Ł… ŲØŲ§Ł„ŁŁˆŲ§Ų³Ł‚ Ų§Ł„Ų®Ł…Ų³ Ų„Ų° Ų¶Ų±Ų±Ł‡Ł… Ų£Ų¹ŲøŁ…

[4] Abdul Karim Zaidan, Usul al-Dakwah, (2001), Cetakan Muassasah al-Risalah,

Ų£Ł…Ų§ Ł‚ŲŖŁ„ Ų§Ł„Ų¬Ų§Ų³ŁˆŲ³ Ų§Ł„Ł…Ų³Ł„Ł… Ų§Ł„Ų°ŁŠ Ų£Ų¬Ų§Ų²Ł‡ Ł…Ų§Ł„Łƒ ŁˆŲØŲ¹Ų¶ Ų§Ł„Ų­Ł†Ų§ŲØŁ„Ų© ŁŁ‚ŲÆ Ł…Ł†Ų¹Ł‡ Ų§Ł„Ų“Ų§ŁŲ¹ŁŠ. ŁˆŲ£ŲØŁˆ Ų­Ł†ŁŠŁŲ© -Ų±Ų­Ł…Ł‡ Ų§Ł„Ł„Ł‡ ŲŖŲ¹Ų§Ł„Ł‰- ŁŠŲ¬ŁˆّŲ² Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± ŲØŲ§Ł„Ł‚ŲŖŁ„ ŁŁŠ Ł…ŁˆŲ§Ų¶Ų¹، Ł…Ł†Ł‡Ų§: ŁŁŠŁ…Ų§ ŲŖŁƒŲ±َّŲ± Ł…Ł† Ų§Ł„Ų¬Ų±Ų§Ų¦Ł… Ų„Ų°Ų§ ŁƒŲ§Ł† Ų¬Ł†Ų³Ł‡ ŁŠŁˆŲ¬ŲØ Ų§Ł„Ł‚ŲŖŁ„، ŁƒŁ…Ų§ ŁŠŁ‚ŲŖŁ„ Ł…Ł† ŲŖŁƒŲ±َّŲ± Ł…Ł†Ł‡ Ų§Ł„Ł„ŁˆŲ§Ų· Ų£Łˆ Ų§ŲŗŲŖŁŠŲ§Ł„ Ų§Ł„Ł†ŁŁˆŲ³ Ł„Ų£Ų®Ų° Ų§Ł„Ł…Ų§Ł„.

ŁˆŁ…Ł† Ł„Ł… ŁŠŁ†ŲÆŁŲ¹ ŁŲ³Ų§ŲÆŁ‡ ŁŁŠ Ų§Ł„Ų£Ų±Ų¶ Ų„Ł„Ų§ ŲØŁ‚ŲŖŁ„Ł‡ Ų¬Ų§Ų² Ł‚ŲŖŁ„Ł‡، Ł…Ų«Ł„ Ų§Ł„Ł…ŁŲ±Ł‚ Ł„Ų¬Ł…Ų§Ų¹Ų© Ų§Ł„Ł…Ų³Ł„Ł…ŁŠŁ†

[5] Syeikh Abu Zahrah, Zahrah al-Tafasir al-Mualaf, Cetakan Darul Nasyr: Darul Fikri al-Arabi,

ŁŲ£Ų®Ų° Ų£Ł…ŁˆŲ§Ł„ Ų§Ł„Ł†Ų§Ų³ ŲØŲ§Ł„ŲØŲ§Ų·Ł„ ، ŁˆŲ“ŁŠŁˆŲ¹ Ų°Ł„Łƒ ، ŁˆŲ§Ų³ŲŖŁ…Ų±Ų§Ų¤Ł‡ ŁŠŁ‚ŲŖŁ„ Ų§Ł„Ų£Ł…Ų© ; Ł„Ų£Ł†Ł‡ ŁŠŲ“ŁŠŲ¹ ŁŁŠŁ‡Ų§ Ų§Ł„ŁŲ³Ų§ŲÆ ، Ų¶ŁŠŲ§Ų¹ Ų§Ł„Ų­Ł‚ŁˆŁ‚ ، ŁˆŲ£Ł„Ų§ ŁŠŲ­ŲŖŲ±Ł… Ų§Ł„Ų¹ŲÆŁ„ ، ŁˆŁŠŲ³ŁˆŲÆ Ų§Ł„ŲøŁ„Ł… ، ŁˆŲØŲ°Ł„Łƒ ŲŖŁŁ†Ł‰ Ų§Ł„Ų£Ł…Ł… ، ŁˆŲŖŲ°Ł‡ŲØ Ł‚ŁˆŲŖŁ‡Ų§ Ų£Ł…Ų§Ł… Ł…Ł† ŁŠŲŖŲ±ŲØŲµ ŲØŁ‡Ų§ Ų§Ł„ŲÆŁˆŲ§Ų¦Ų±

[6] Abdullah bin Muhammad al-Mutlaq, Fiqh al-Maisir, (Riyadh: 2011), Cetakan Madar al-Watan lin Nasyr,

ŁˆŁŠŲ¬ŁŠŲ² Ų§Ł„ŁŁ‚Ł‡Ų§Ų” Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± ŁˆŁ„ŁƒŁ†Ł‡Ł… ŁŠŲ®ŲŖŁ„ŁŁˆŁ† ŁŁŠ Ų§Ł„Ų¬Ų±ŁŠŁ…Ų© Ų§Ł„ŲŖŁŠ ŲŖŲ³ŲŖŲ­Ł‚ Ų§Ł„Ł‚ŲŖŁ„ ŁŲ£Ų¬Ų§Ų² Ų£ŲØŁˆ Ų­Ł†ŁŠŁŲ© Ų§Ł„ŲŖŲ¹Ų²ŁŠŲ± ŲØŲ§Ł„Ł‚ŲŖŁ„ ŁŁŠŁ…Ų§ ŲŖŁƒŲ±Ų± Ł…Ł† Ų§Ł„Ų¬Ų±Ų§Ų¦Ł… Ų§Ł„ŲŖŁŠ ŁŠŲ¬ŲØ ŁŁŠ Ų¬Ł†Ų³Ł‡Ų§ Ų§Ł„Ł‚ŲŖŁ„، Ł…Ų«Ł„ Ų§Ł„Ł‚ŲŖŁ„ ŲØŲ§Ł„Ł…Ų«Ł‚Ł„ ŁˆŁ‚ŲŖŁ„ Ų§Ł„Ų³Ų§Ų±Ł‚ Ų³ŁŠŲ§Ų³Ų© Ų„Ų°Ų§ ŲŖŁƒŲ±Ų± Ł…Ł†Ł‡, ŁˆŁŠŲ±Ł‰ ŲØŲ¹Ų¶ Ų§Ł„ŁŁ‚Ł‡Ų§Ų” Ų£Ł† Ł…Ł† ŲŖŁ„Łƒ Ų§Ł„Ų¬Ų±Ų§Ų¦Ł… Ł‚ŲŖŁ„ Ų§Ł„Ų¬Ų§Ų³ŁˆŲ³ ŁˆŁ‚ŲŖŁ„ Ų§Ł„Ł…ŁŲ±Ł‚ Ł„Ų¬Ł…Ų§Ų¹Ų© Ų§Ł„Ł…Ų³Ł„Ł…ŁŠŁ†، ŁˆŲ§Ł„ŲÆŲ§Ų¹ŁŠ Ų„Ł„Ł‰ ŲŗŁŠŲ± ŁƒŲŖŲ§ŲØ Ų§Ł„Ł„Ł‡ ŁˆŲ³Ł†Ų© Ł†ŲØŁŠŁ‡ - ŲµŁ„Ł‰ Ų§Ł„Ł„Ł‡ Ų¹Ł„ŁŠŁ‡ ŁˆŲ³Ł„Ł… - ŁˆŲŗŁŠŲ± Ų°Ł„Łƒ Ł…Ł…Ų§ Ł„Ų§ ŁŠŁ†ŲÆŁŲ¹ Ų„Ł„Ų§ ŲØŲ§Ł„Ł‚ŲŖŁ„

[7] Syeikh Abdullah Said al-Lahji, Idhoh al-Qawaid al-Fiqhiyyah, (Kuwait:2014), Cetakan Dar al-Deeya


Sumber : https://muftiwp.gov.my/


............oo000oo...........
PENAFIAN
  1 Media.my mengamalkan dan percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan kebenaran, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara. Komen dan pandangan yang diberikan adalah pandangan peribadi dan tidak semestinya melambangkan pendirian 1Media.my berkenaan mana-mana isu yang berbangkit.
                         ...oo...

No comments

Post a Comment

© all rights reserved
made with by templateszoo