Responsive Ad Slot

Banyak suami terlibat dengan dosa besar ini

Gambar hiasan : redaksi.com

Dosa apabila seorang suami dan ayah mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dia. Apabila Nabi ﷺ sebut : 

كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ

“Cukuplah satu orang lelaki itu dia ada dosa, apabila dia mengabaikan mereka yang sepatutnya diberikan makan.”

(Musnad Imam Ahmad, no. 6495. Sunan Abi Daud, no. 1692) Syaikh Syu’aib al-Arnouth (1438 H) menilai hadis ini sebagai sahih.

Bahasa mudah macam ni lah dosa tu satu tu pun cukup dah. Kami menulis ini untuk sampaikan kepada umat Muhammad Nabi ﷺ , bahawa antara suasana yang umat Islam di Malaysia khususnya pada hari ini ialah yang sangat merisaukan bilangan suami-suami yang tidak menunaikan kewajipan tertinggi mereka, selain daripada mengajarkan ugama kepada isteri dan anak-anak.

Suami-suami hari ini jugak tidak memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak. Setiap kali isteri dan anak-anak suap nasi masuk dalam mulut, Nabi ﷺ sebut :

حَتَّى مَا تَجْعَلُ فِي فِي امْرَأَتِكَ. 

Tiap-tiap satu kebaikan yang kamu buat dalam keluarga kamu, memasukkan kegembiraan dalam hati isteri dan anak-anak kamu, memudahkan urusan isteri dan anak-anak kamu dikira sedekah dan kebaikan.. Nabi ﷺ sebut:

حَتَّى مَا تَجْعَلُ فِي فِي امْرَأَتِكَ. 

“Sehingga kamu masukkan ke dalam mulut isteri kamu itu juga adalah satu sedekah.” (Sahih al-Bukhari, no. 56) Satu pinggan, isteri makan 20 suapan. Sehari 3 kali makan, 3 kali ni paling sikit la. Pagi, tengahari dan malam. Paling sikit. 60 kali isteri suap, 60 kali sedekah. 

Allah Ta’ala beri ganjaran untuk si suami tadi. Tapi kenapa hari ini makin ramai suami ni yang menjadi beban kadang-kadang isteri yang tanggung. حسبنا الله ونعم الوكيل .

Ada banyak versi suami ni, yang tak kerja terus. Isteri tanggung. Suami yang kerja, lepas tu dibahagi-bahagi pulak. Yang ni isteri bayar, yang ni dia bayar. Itu juga salah. Dan yang paling teruk, suami yang tak bekerja langsung kesemua isteri yang tanggung. 

Kalau satu hari dia tidak memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak, Nabi kata yang tu pun cukup dah dosa itu untuk melayakkan si suami ini masuk neraka dan membebankan perjalanan hidupnya di Mahsyar kelak. نعوذ بالله من ذلك .

Wallahua’lam. Sollu’alannabi.

-MTS-



............oo000oo........... 
PENAFIAN 1Media.my mengamalkan dan percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan kebenaran, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara. Komen dan pandangan yang diberikan adalah pandangan peribadi dan tidak semestinya melambangkan pendirian 1Media.my berkenaan mana-mana isu yang berbangkit.

No comments

Post a Comment

© all rights reserved
made with by templateszoo