IPeguam sekali lagi menegaskan bahawa cadangan pindaan RUU355 adalah sah di sisi Perlembagaan dan umat Islam di Malaysia diseru agar menzahirkan sokongan terhadap usaha memperkukuh bidang kuasa Mahkamah Syariah sedia ada.
IPeguam sekali lagi menegaskan bahawa cadangan pindaan
RUU355 adalah sah di sisi Perlembagaan dan umat Islam di Malaysia diseru agar
menzahirkan sokongan terhadap usaha memperkukuh bidang kuasa Mahkamah Syariah
sedia ada. IPeguam masih berpegang dengan kenyataan-kenyataan rasmi yang dibuat
sebelum ini seperti berikut:
http://www.ismaweb.net/2016/06/kenyataan-sokongan-ipeguam-terhadap-pindaan-akta-355-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965/
http://www.ismaweb.net/2016/09/ruu355-kritikan-mujahid-terhadap-mufti-wp-tidak-berasas/
IPeguam turut mengucapkan jutaan tahniah dan terima kasih
kepada YB Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri (TPM) di
atas usaha beliau mengumpulkan ahli-ahli Parlimen Islam di dalam satu sesi
penerangan serta perbincangan berkenaan RUU355 sejurus sebelum pembentangan
cadangan pindaan dibuat yang ternyata disambut baik oleh ahli-ahli Parlimen
dari pelbagai latar belakang politik merentasi kepentingan kepartian yang
sempit. Ini membuktikan bahawa RUU355 adalah salah satu usaha memartabatkan
kedudukan Islam di Malaysia yang mampu menyatupadukan umat Islam di Negara ini.
Tentangan terhadap RUU355 berterusan
Walaubagaimanapun, IPeguam menyelar siri tentangan terhadap
RUU355 ini yang tampil dengan kaedah yang terdesak.
Baru-baru ini, Presiden parti perkauman MCA, Datuk Seri Liow
Tiong Lai memaklumkan akan meletak jawatan dalam Kabinet sekiranya RUU355 ini
diluluskan di Parlimen.
Ketua Wanita MCA, Heng Seai Kie dilaporkan turut membangkang
RUU355 dengan mendakwa bahawa ahli-ahli Parlimen Islam bukan hanya mewakili
umat Islam bahkan orang bukan Islam seolah-olah RUU355 yang hanya
dikuatkuasakan ke atas orang Islam akan memprejudis hak dan kepentingan orang
bukan Islam, yang mana ia dinafikan. Namun, beliau dan ahli-ahli Parlimen dari
parti MCA terlupa bahawa orang Islam juga memilih mereka menjadi wakil rakyat
dan kepentingan serta hasrat orang Islam juga perlu dipertahankan oleh
ahli-ahli Parlimen bukan Islam.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng turut tidak melepaskan
peluang daripada menyatakan kutukan terhadap RUU355. Bahkan, kenyataan beliau
di dalam blog dengan tajuk “MCA, MIC, Gerakan And SUPP Should Withdraw From BN
Following BN’s Endorsement Of Hudud-Like Laws“ adalah berbaur hasutan dan boleh
didakwa kerana “mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan
perasaan tidak setia terhadap mana-mana Raja atau Kerajaan” seperti yang
termaktub di bawah Seksyen 3 (1) (a) Akta Hasutan 1948, “mendatangkan kebencian
atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap
pentadbiran keadilan di Malaysia” seperti yang termaktub di bawah Seksyen 3 (1)
(c) Akta Hasutan 1948, dan “mengembangkan perasaan niat jahat dan permusuhan
antara kaum atau golongan penduduk yang berlainan di Malaysia” seperti yang
termaktub di bawah Seksyen 3 (1) (d) Akta Hasutan 1948.
Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong (YDPA) telah bertitah
ketika menyampaikan ucapan pembukaan Parlimen ke-13 pada 7 Mac 2016 bahawa
“Beta harap usaha akan dilaksanakan untuk mengukuhkan institusi agama dan untuk
menambahbaik pentadbiran undang-undang Islam dengan memperkasa mahkamah
syariah”. Kenyataan Guan Eng di dalam blognya jelas merupakan satu penentangan
terbuka kepada YDPA serta bersifat anti-Islam dan anti-Syariah.
IPeguam menyeru agar umat Islam memandang serius tindakan
serta kenyataan ahli-ahli Parlimen MCA dan DAP yang berpendirian menentang
RUU355, ingkar taat setia kepada YDPA dan Raja-Raja serta menyebarkan persepsi
negatif terhadap usaha mendaulatkan Islam di Negara.
Cadangan pindaan Seksyen 2
Pada 24 November 2016 yang lalu, Tuan Guru Abdul Hadi Awang,
Ahli Parlimen Marang yang juga menjawat Presiden PAS telah membentangkan
cadangan pindaan tersebut khususnya Seksyen 2 dibawah Akta Mahkamah Syariah
(Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 2016.
Cadangan tersebut adalah seperti berikut:
“Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 [Akta
355] dipinda dalam proviso kepada Seksyen 2 dengan menggantikan perkataan
“penjara selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebihi lima ribu
ringgit atau sebatan melebihi enam kali” dengan perkataan “penjara selama
tempoh tiga puluh tahun atau denda melebihi satu ratus ribu ringgit atau
sebatan satu ratus kali sebagaimana ditadbir selaras dengan tatacara jenayah
syariah”.”
IPeguam suka untuk memetik satu contoh daripada Enakmen
Tatacara Jenayah Syariah bagi memberikan gambaran yang jelas terhadap
ketelitian serta kerahmatan undang-undang Syariah di Malaysia yang didakwa
bersifat zalim dan tidak mempunyai belas kasihan oleh golongan anti-Islam dan
anti-Syariah yang didokong portal media liberal.
Berikut adalah Seksyen 129 daripada Enakmen Tatacara Jenayah
Syariah (Negeri Sembilan) 2003;
“
(3) Peruntukan yang berikut hendaklah diikuti apabila
melaksanakan hukuman sebat, iaitu—
(a) sebelum hukuman itu dilaksanakan, pesalah hendaklah
diperiksa oleh seorang Pegawai Perubatan Kerajaan untuk diperakui bahawa
pesalah itu dalam keadaan kesihatan yang baik untuk menjalani hukuman itu;
(b) jika pesalah itu sedang hamil, pelaksanaan itu hendaklah
ditangguhkan sehingga tamat tempoh dua bulan selepas dia melahirkan anak atau
keguguran, mengikut mana-mana yang berkenaan;
(c) hukuman hendaklah dilaksanakan di hadapan seorang
Pegawai Perubatan Kerajaan di mana-mana tempat sebagaimana yang diarahkan oleh
Mahkamah atau di suatu tempat yang ditetapkan oleh Kerajaan Negeri bagi maksud
itu;
(d) orang yang dilantik untuk melaksanakan hukuman itu
hendaklah seorang yang ‘adil dan matang;
(e) orang itu hendaklah menggunakan alat sebatan dengan
kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepalanya supaya
tidak melukakan kulit pesalah;
(f) selepas mengenakan satu sebatan, dia hendaklah
mengangkat alat sebatan itu ke atas dan tidak menariknya;
(g) sebatan boleh dikenakan ke seluruh bahagian tubuh
kecuali muka, kepala, perut, dada atau bahagian-bahagian sulit;
(h) pesalah hendaklah memakai pakaian mengikut Hukum Syarak;
(i) jika pesalah itu lelaki, sebatan hendaklah dikenakan
dalam keadaan dia berdiri, dan jika pesalah itu perempuan, dalam keadaan dia
duduk; dan
(j) jika semasa pelaksanaan hukum sebat itu Pegawai
Perubatan Kerajaan memperakui bahawa pesalah itu tidak lagi dapat menerima
sebatan, sebatan itu hendaklah ditangguhkan sehingga Pegawai Perubatan itu
memperakui bahawa pesalah itu sihat tubuhnya untuk menjalani baki hukuman itu.
Seksyen 129 ini sama seperti Seksyen 125 dibawah Akta
Tatacara Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 dan Seksyen 125
dibawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003 dan aspek-aspek
ini turut diadaptasi oleh enakmen tatacara jenayah syariah di negeri-negeri
yang lain, sekaligus membuktikan bahawa perlaksanaan hukuman sebatan tidaklah
bersifat zalim atau kejam sehingga memudaratkan fizikal serta kesihatan pesalah
jenayah syariah seperti yang didakwa.
Dwi-sistem perundangan adalah sah disisi Perlembagaan
IPeguam turut menyelar kenyataan negatif beberapa ahli
Parlimen yang dikumpul dan dipapar di akhbar The Star bertarikh 24 November
2016 sejurus selepas pembentangan dibuat dengan tajuk “Having two legal systems
would tear Malaysia apart”. Laporan berita ini tidak lain dan tidak bukan
bertujuan menyebarkan propaganda anti-Islam serta persepsi buruk terhadap usaha
murni ini.
IPeguam membangkang kenyataan tersebut kerana dwi-sistem
perundangan sivil dan syariah telah wujud dan diiktiraf sejak zaman kemerdekaan
lagi dan selama ini kedua-dua sistem perundangan ini, terutamanya melibatkan
bidang kuasa yang telah dibahagi antara kerajaan pusat dan negeri, telah
beroperasi tanpa kepincangan yang serius samada melibatkan isu keperlembagaan
atau hak-hak warganegara Islam dan bukan Islam.
IPeguam menegaskan bahawa dwi-sistem perundangan ini telah
pun diiktiraf oleh Perlembagaan melalui Jadual Kesembilan, Senarai II Senarai
Negeri. Di bawah kuasa Perlembagaan Persekutuan ini juga, pihak berkuasa negeri
mewujudkan Enakmen Pentadbiran Islam Negeri, dan di bawah enakmen inilah
Mahkamah Syariah ditubuhkan. Oleh yang demikian, penubuhan serta bidang kuasa
Mahkamah Syariah adalah selaras dengan maksud Perlembagaan bagi umat Islam
mengurus tadbir hal ehwalnya sendiri dalam aspek Hukum Syarak dan undang-undang
diri dan keluarga.
Serangan oleh portal media liberal
IPeguam turut menempelak sikap dan pendirian portal media
liberal yang memaparkan laporan berita yang hanya mengeruhkan lagi kecelaruan
dalam kalangan rakyat Malaysia dan kefahaman mereka terhadap sistem perundangan
di Negara ini. Oleh sebab itu, IPeguam
menyeru agar masyarakat umum menapis dan menyemak sebarang tuduhan oleh portal
media liberal seperti The Star, Free Malaysia Today, Malaysiakini dan The Malay
Mail Online yang seringkali membawa arus bertentangan dengan usaha
memartabatkan kedudukan Islam di Malaysia.
Akhir kata, IPeguam mengajak umat Islam di seluruh Negara
agar menzahirkan sokongan terhadap cadangan pindaan RUU355 ini. Semoga usaha
murni ini mendapat keredhaan Allah S.W.T. dan mampu menyatupadukan umat disaat
genting dengan asakan agenda liberalisme, sekularisme dan pluralisme.
Danial Ariff bin Shaari
Timbalan Pengerusi
Ikatan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (IPeguam)